Afval van auto’s
Het gaat hier om voertuigen (personenauto’s en kleine bestelwagens voor het vervoer van goederen tot maximaal 3,5 ton) die aan het einde van hun levenscyclus zijn gekomen, en de vele onderdelen daarvan die afzonderlijk moeten worden gesorteerd of de onderdelen zelf die aan het einde van hun levenscyclus zijn gekomen. Naargelang hun aard zijn ze onderworpen aan verschillende verplichtingen.
Afgedankte voertuigen
-
Waarover gaat het?
Een voertuig wordt als ‘afgedankt’ en dus als afval beschouwd als:
- het niet meer gebruikt wordt of kan worden voor zijn oorspronkelijke doel en de bezitter het wil wegdoen of het voornemen of de verplichting heeft om het weg te doen;
- het op het einde van zijn levensduur is en niet meer in het verkeer zal worden gebracht (wrak, technisch totaal verlies, …);
- het niet meer over alle boorddocumenten beschikt (geldig inschrijvingsbewijs en geldig of minder dan twee jaar vervallen schouwingsbewijs);
Oldtimers, collectie- of tentoonstellingswagens worden niet beschouwd als afgedankte voertuigen. Dat geldt ook voor wagens voor gerechtelijk vooronderzoek of inbeslagneming of wagens die gebruikt worden voor didactische doeleinden.
-
Hoe gooit u het weg?
Een afgedankt voertuig is gevaarlijk afval zolang het niet werd gedepollueerd in een gespecialiseerd centrum. U mag geen afgedankte voertuigen houden of demonteren. U moet de specifieke keten voor de verwerking van dit bijzonder afval, dat aan terugnameplicht onderworpen is, respecteren.
Afgedankte voertuigen kunnen rechtstreeks overgedragen worden aan een erkend demonteer- of vernietigingscentrum of via een kleinhandelaar. Enkel een erkend centrum voor de vernietiging en recyclage van afgedankte voertuigen kan u rechtstreeks een geldig vernietigingscertificaat afleveren. Het vervoer is in handen van een geregistreerde vervoerder.
U ontvangt een certificaat van vernietiging dat bewijst dat het voertuig is gedepollueerd, gedemonteerd en verwerkt in de meest ecologische omstandigheden.
Sommige onderdelen van afgedankte voertuigen worden beschouwd als gevaarlijk afval: batterijen, remvloeistof, olie, brandstof, koelvloeistof … moeten worden gesorteerd en opgehaald door specifieke inzamelaars. Het gespecialiseerde centrum zorgt voor de demontering, sortering en inzameling van dat gevaarlijk afval.
-
Goede praktijken
Om autowrakken op te slaan, hebt u een milieuvergunning nodig. Meer informatie over de aanvraagprocedure kunt u krijgen bij de milieudienst van uw gemeente of bij Leefmilieu Brussel.
Het is ten strengste verboden afgedankte voertuigen zelf te vernietigen indien ze niet vooraf door een erkend centrum zijn gedepollueerd. U moet een erkenning krijgen om met afgedankte auto’s te werken. Garages zijn de enige uitzondering op deze regel. Zij mogen voertuigen demonteren als de gedemonteerde onderdelen worden gerecupereerd voor herstellingen in hun eigen werkplaats.
Om afgedankte voertuigen te mogen ophalen bij derden en ze te mogen vervoeren, moet u over een erkenning beschikken en geregistreerd zijn bij Leefmilieu Brussel.
-
Tools
Febelauto staat in voor de organisatie en de opvolging van het beheer van afgedankte voertuigen om de wetgeving na te leven.
Gids over gevaarlijke afvalstoffen van de automobielsector -
Afvalophalers
Lijst van exploitanten van een demonteercentrum voor afgedankte voertuigen (type A)Lijst van exploitanten van een demonteercentrum voor afgedankte voertuigen dat ertoe gemachtigd is een vernietigingsattest af te geven (type B)Lijst van exploitanten van een centrum voor de vernietiging en recyclage van afgedankte voertuigen dat ertoe gemachtigd is een vernietigingsattest af te geven (type C)Lijst van vervoerders van afgedankte voertuigen waarvoor geen vernietigingsattest is afgegevenInteractieve tool om een erkend centrum te vinden
Olie na olieverversing
-
Waarover gaat het?
Olie van de olieverversing maakt deel uit van ‘afvalolie’ en is in die zin een gevaarlijke afvalstof, die een specifieke verwerking moet ondergaan.
Banden
-
Waarover gaat het?
Versleten banden vormen een risico voor het milieu als er brand uitbreekt (uitstoot van giftige rook en risico op bodemvervuiling via de infiltratie van vloeibare residu’s die tijdens de verbranding worden gevormd). Toch worden ze niet bestempeld als gevaarlijk afval, maar wel als bijzonder afval. Producenten zijn dan ook verplicht om ze terug te nemen en ze te recycleren.
Alle banden die in België op de markt worden gebracht, met uitzondering van fietsbanden, zijn onderworpen aan een terugnameplicht. Dit geldt ook voor nieuwe banden die bestemd zijn voor montage op nieuwe voertuigen, aanhangwagens en machines die op de Belgische markt worden gebracht.
-
Hoe gooit u het weg?
De groot- of kleinhandelaar of garage is verplicht uw oude banden terug te nemen (‘1-tegen-1’-principe, behalve bij een vervanging van zomerbanden door winterbanden of omgekeerd).
De banden moeten zonder velgen, beschut tegen weer en wind worden bewaard en mogen niet hoger worden gestapeld dan 2 m (om elk risico op een oncontroleerbare brand te vermijden). Bevuilde banden (met olie, aarde, verf of andere chemische producten) worden niet teruggenomen.
U kunt uw banden gratis binnenbrengen bij een door Recytyre gehomologeerde partner.
Als u een afgedankt voertuig hebt, mag u de banden er niet zelf afhalen. Bij de verwerking van het afgedankte voertuig zal Febelauto zich erover ontfermen.
-
Goede praktijken
De eenvoudigste manier om minder bandenafval te produceren, is hun levensduur te verlengen, bijvoorbeeld door seizoensbanden af te wisselen en door altijd met de voorgeschreven bandenspanning rond te rijden.
-
Tools
Gids voor preventie bandenslijtage -
Afvalophalers
Alle verkopers van banden.
Als u een grote hoeveelheid bandenafval afdankt dat niet voldoet aan de voorwaarde van het ‘1-tegen-1’-principe of volgens het ‘1-tegen-0’-principe, doe dan een beroep op een van de erkende partners van Recytyre. In dat geval moet u echter zelf de ophalings- en verwerkingskosten betalen.
Ruiten
-
Waarover gaat het?
Autoruiten en voorruiten zijn vlak glas. Het is niet verplicht ze te sorteren.
-
Hoe gooit u het weg?
Op advies van uw inzamelaar kunt u ze wel in specifieke containers opslaan.
-
Goede praktijken
Als de ruiten en de voorruit nog in de wagen zitten, zijn de procedures voor afgedankte voertuigen van toepassing. Het is ten strengste verboden afgedankte voertuigen zelf te vernietigen indien ze niet vooraf door een erkend centrum zijn gedepollueerd. Ze moeten rechtstreeks overgedragen worden aan een erkend demonteer- of vernietigingscentrum of via een kleinhandelaar.
-
Afvalophalers
Lijst van inzamelaars
Batterijen
-
Waarover gaat het?
Facilitator
Er bestaat een facilitator bedrijfsafval om u te helpen! U kunt de helpdesk gratis raadplegen voor al uw vragen over het beheer van al uw soorten afval. Of u nu op zoekt bent naar toelichting, tips, goede praktijken, contacten of iets anders, de facilitator zal al het mogelijke doen om u te helpen.