Verplichtingen
De verplichtingen om als professioneel afval te sorteren en te beheren
Als werkgever in Brussel, of u nu manager bent van een winkel, een restaurant, een snackbar of een vertegenwoordiger van een bedrijf of een vereniging, bent u verantwoordelijk voor de juiste verwerking van het afval dat is geproduceerd tijdens uw professionele activiteit.
Alle ondernemingen zijn onderworpen aan drie belangrijke verplichtingen. Een “onderneming” is elke entiteit die bij de Kruispuntbank van Ondernemingen is ingeschreven: zelfstandigen, particulieren, vennootschappen, vzw’s, OCMW’s, administraties, enz. Dus van zodra u een ondernemingsnummer hebt en afval produceert, bent u aan deze verplichtingen onderworpen.
1. Sorteer uw bedrijfsafval
U kan u niet ontdoen van al uw afval in uw restafvalcontainer. U moet ze sorteren per afvalstroom (soort afval) en sorteervoorzieningen, zoals aparte vuilnisbakken, voor elk soort afval ter beschikking stellen. Gesorteerde afvalstromen mogen niet met elkaar worden vermengd.
Hieronder is een overzicht van alle afvalstoffen die niet bij het restafval mogen en gesorteerd moeten worden:
-
PMD
Plastic en metalen verpakkingen, drankkartons en bakjes, schaaltjes, potjes, bekers, tubes, verpakkingsfolie rond flessen en blikjes, draagtasjes en zakjes
-
Papier en karton
Zonder plastic folie, proper en droog
-
Glas
Wit glas: witte doorzichtige glazen verpakkingen
Gekleurd glas: gekleurde doorzichtige glazen verpakkingen -
Voedselafval*
Schillen, resten van groenten, fruit, pasta, rijst, vlees, vis, vervallen producten
-
Groenafval
Bladeren, maaisel, takken en groot hout
-
Afgedankte elektrische en elektronische apparatuur
Apparaten die afhankelijk zijn van stroom, met een stekker of accu, alsook hun accessoires
-
Batterijen en accumulatoren
Staafbatterijen, herlaadbare batterijen, batterijen met nikkel-cadmium (NiCd), met nikkel-metaalhydride (NiMh), met lithium of met lood
-
Gevaarlijk afval
Lak en verf, gloeilampen, spuitbussen, asbestafval, toners en inktcartridges, zwaar behandeld hout, ...
-
Medisch afval en afval uit de gezondheidszorg
Anatomisch en pathologisch afval, kompressen, gebruikte verbanden, naalden, …
-
Plastic verpakkingsfolie *
Paletfolie en krimphoezen om kleine producten samen te verpakken
-
Hout*
Onbehandeld: palletten, massief houten of slechts licht behandelde kisten en kratten: geverfd, gelakt of gelijmd hout
-
Metaal*
Ferrometalen: staal, ijzer, kobalt, nikkel/non-ferrometalen: koper, lood, aluminium, zink, brons, messing
-
Omsnoeringsbanden*
Plastic of metalen spanbanden
-
Piepschuim*
of geëxpandeerd polystyreen - EPS: bakken om vis in te transporteren of isolatieplaten
-
Harde kunstoffen*
Emmers, vaten, pallets, vaten en kratten, drankkratten in plastic, transparante binders, afvalbakken, buizen, ...
-
Dierlijke bijproducten
Hele kadavers of delen van dieren, die niet bestemd zijn voor menselijke consumptie
-
Gebruikte frituurvetten en oliën
-
Gebruikte minerale olie
Gebruikte en afgewerkte olie van motorvoertuigen, smeerolie voor machines, emulsies
-
Banden
-
Gebruikte voertuigen
Die aan het einde van hun levensduur zijn of niet meer over alle boorddocumenten beschikken
-
Geneesmiddelen
Ontdaan van hun verpakkingskarton en hun bijsluiter
-
Fotovoltaïsche panelen
-
Puin
Niet-gewapend beton, cement, dakpannen, bakstenen, tegels, steengruis, kiezels, stenen, vloerplaten, gipspuin
-
Matrassen
-
Textiel**
Linnen, kleding, mutsen, sjaals, dassen, shawls, lakens, stoffen tafelkleden, handdoeken, slopen, schoenen
* Verplichte sortering sinds 1 mei 2023.
** Verplichte sortering vanaf 1 januari 2025.
Meer info?
2. Bewaar het bewijs van correct afvalbeheer
via een document (minstens 5 jaar bewaren) dat afgeleverd wordt door:
– Een ophaler die geregistreerd is bij Leefmilieu Brussel als uw afval wordt opgehaald,
– Een Recypark (Noord, Zuid of Humaniteit) of een andere vergunde inzamel- of verwerkingsinrichting van afval, als u het afval daar aflevert.
3. Gebruik de juiste zakken of containers
Zodra u een ophaalcontract hebt getekend voor de verschillende stromen die in uw winkel/bedrijf moeten worden gesorteerd, gebruik vanaf dan de zakken of containers van uw ophaler om uw professioneel afval te sorteren.
Gebruik nooit de zakken van de ophaling van het huishoudelijk afval.
4. Plaats vuilnisbakken en/of asbakken voor uw klanten
Sinds 2020 geeft artikel 17 van het Gemeenschappelijk algemeen politiereglement voor alle 19 gemeenten, de verplichtingen van de professionelen aan met betrekking tot de openbare ruimte, met name het behoud van de openbare netheid en het ter beschikking stellen van vuilnisbakken en asbakken voor de klanten:
- Handelaars (of personen die in de openbare ruimte mogen verkopen) zijn verantwoordelijk voor het schoonhouden van de openbare ruimte in de onmiddellijke nabijheid van hun zaak.
- Verkopers van voedingsproducten die voor onmiddellijke (buiten)consumptie zijn bestemd, moeten ervoor zorgen dat de openbare ruimte in de nabijheid van hun zaak niet door hun klanten wordt bevuild. Daartoe moeten zij voldoende, duidelijk zichtbare en gemakkelijk toegankelijke vuilnisbakken plaatsen, deze bakken regelmatig legen en onderhouden, zwerfvuil afkomstig uit hun zaak opkuisen en de onmiddellijke omgeving van hun zaak schoonmaken.
- Horecazaken (restaurants, cafés, …) of hotels moeten beschikken over een voldoende aantal asbakken in verhouding tot het aantal rokers in hun omgeving.
Indien de handelaar/zaak niet voldoet aan de bepalingen van dit artikel wordt de reiniging uitgevoerd door de bevoegde autoriteit op kosten van de handelaar/zaak.
Voor meer informatie kunt u hier het Gemeenschappelijk algemeen politiereglement voor alle 19 gemeenten raadplegen.